سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۷

جنبش کارگری ایران


اعتصاب کارگران پارچه بافی کرپ ناز

مطابق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، ۲۵۰ کارگر شاغل در کارخانه پارچه بافی کرپ ناز در روزهای ۲۱ تا ۲۴ شهریور در اعتراض به عدم پرداخت 4 ماه حقوق معوقه خود دست از کار کشیدند. این کارخانه وابسته به بانک ملت و زیر نظر وزارت صنایع و معادن می باشد و کارگرانش در سه شیفت مشغول کار می باشند. در طی روزهای اعتصاب از طرف فرمانداری هرسین و اداره کار این شهرستان و نیز از طرف استانداری نمایندگانی جهت بررسی وضعیت به کارخانه رفته اند و در پایان کارگران از بیم اخراج به بهانه ورشکستگی کارخانه و با قبول دریافت حقوق یک ماه خود در دو نوبت، بر سر کارهای خود بازگشتند. این کارگران توافق کردند که ابتدا ۲۰۰ هزار تومان به عنوان علی الحساب و سپس در نوبت دیگری در اوایل مهر ماه مابقی حقوق ماهانه خود را که تنها ۲۷۵ هزار تومان است، دریافت کنند. ضمن آن که به کارفرمای خود اولتیماتوم دادند که درصورتی که تا پایان مهر ماه تمامی حقوق معوقه خود را دریافت نکنند، دوباره دست از کار خواهند کشید

کاهش کارانه ها و اعتراض کارگران کارخانه پارس ژنراتور

بنا به خبر دريافتى٬ در روزهای اخیر به دستور حمیدی مدیر عامل کارخانه پارس ژنراتور٬ مبالغ پرداختی کارانه که تا بحال در این مرکز صنعتی هر ماهه به کارگران معمولا همراه دستمزدهای ماهیانه شان پرداخت میشد٬ به نصف کاهش یافته است. میانگین کارانه دریافتی کارگران مبلغی حدود 120 هزار تومان بود که هم اکنون به چیزی نزدیک 50 و 60 هزار تومان رسیده است!
این اقدام حمیدی در تهاجم به دستمزدهای ناچیز کارگران بشدت خشم آنان را برانگیخته است. در روزهای گذشته کارگران سالن ماشین آلات سنگین و دیگر بخشهای کارخانه علیه کاهش کارانه ها دست به اعتراض زدند. حمیدی و عواملش در جواب کارگران معترض گفته اند: برخی از دستگاههای سنگین کارخانه از کار افتاده و بعلت تحریمها هم اکنون قادر به راه اندازی این دستگاهها نمی باشند و به همین دلیل کارانه کارگران را کاهش داده اند! یکی از کارگران معترض میگفت: این چیزها به ما ربطی ندارد٬ ما کار میکنیم و در مقابل دستمزدهایمان را میخواهیم !

کارخانه پارس ژنراتور واقع در فردیس کرج با بیش از 1000 کارگر قراردادی٬ که از طریق شرکت انگل پیمانکاری پارس استخدام شده اند٬ با قراردادهای یک طرفه و سفید امضا با پایه دستمزدهای 297 هزار تومانی٬ در 3 شیفت فشرده و سنگین کاری در زمینه تولید انواع ژنراتورهای توليد برق و دستگاههای جانبی فعال میباشد

تجمع اعتراضي کارگران شرکت آونگان اراک

کارگران شرکت آونگان اراک جلوي درب اين کارخانه تجمع کردند . علت اين تجمع اعتراضي به تعويق افتادن حقوق و مزاياي چند ماهه بوده است .اين کارگران معترض که روز پنجشنبه هم در اداره کار استان تجمع کرده بودند بر پرداخت نشدن شش ماه حقوق و مزايا و پرداخت نشدن سنوات بازنشسته ها اعتراض داشتند.دراين رابطه يكي از كارگران معترض گفت : حدود پنج سال است که شرکت آونگان به بخش خصوصي واگذار شده واز زمان واگذاري مشکلات بسياري براي اين کارخانه و کارگران آن بوجودآمده است . مدير عامل کارخانه بسياري از تجهيزات آونگان را فروخته و يا براي نصب به مکان ديگري انتقال داده است .
هم اكنون چهار نفر از اعضاي شوراي کارگري شرکت آونگان بازداشت شده اند , علاوه برآن هم اکنون برق کارخانه به دليل پرداخت نکردن صورت حساب قطع شده و جريان گاز طبيعي هم بدليل بدهي دو ميليارد ريالي به شرکت گاز در شرف قطع است .
اين كارگر معترض ادامه داد: ما بارها در جلوي درب کارخانه اداره کار استان استانداري مرکزي و فرمانداري تجمع کرده ايم و چند بار خيابان مقابل شركت را مسدود كرده ايم . اما مسئله ودرخواست ما حل و فصل نميشود .شرکت آونگان اراک به عنوان بزرگترين سازنده برج هاي انتقال نيرو و مخابراتي در سطح كشور است اما از دادن حقوق ومزايا به كارگرانش عاجز است .

تجمع اعتراضي تاكسي رانها در ميدان رسالت تهران

بنا بر خبر دريافتي روز شنبه چهارم مهر ماه , جمعي از تاكسيرانان از ساعت 16 الي 18 در ميدان رسالت تهران تجمع اعتراضي برپا كرده و در اين تجمع شعارهايي برعليه دولت كودتا و احمدي نژاد سر دادند. بنا بر اين خبر علت اعتراض اين تاكسيرانان عدم سرویس دهی و عملي نشدن وعده هاي داده شده پيرامون تبديل ماشينهاي فرسوده به رغم دريافت وجه مورد نظر از تاكسي رانها بوده است .

درگيري مردم مشهد با نيروهاى سركوبگر

مسابقه فوتبال بين تيمهاى ابومسلم و استقلال در مشهد به درگيرى جوانان با مأموران مزدور حكومتي منجر شد. يگان ويژه نيروهاي ا نتظامي در وحشت از اوجگيرى اين حركت اعتراضى, وارد صحنه شد ,آنها با باتون جوانان را مورد حمله وحشيانه قرار دادند.

استثمار و چپاول کارگران توسط بنیاد مستضعفان

به گزارش ایلنا، داوود اخوان نماینده کارگران هتل آزادی با یادآوری این که به دلیل اتمام زمان پرداخت بیمه بیکاری تمامی کارگران باقیمانده این مجموعه باید تا پایان بازسازی هتل در دیگر مجموعه‌های بنیاد مستضعفان کار کنند، گفت: مدیریت بنیاد بدون شرح به قانون طبقه‌بندی مشاغل در طبقه‌بندی کارگران را به کار گرفته است.
وی یادآور شد به موجب قانون کار در واحدهایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل است کارفرما باید بر اساس رتبه و گروه کارگر از وی انتظار کار داشته باشد، اما هم‌ اکنون بیشتر کارگران هتل آزادی در سمت‌هایی که با گروه شغلی آنها همخوانی نداشته و کمتر از آن است مشغول به کار هستند. مثلاً از کارگر حسابدار خواسته شده تا به کار یک باغبانی بپردازد و یا کارگر حسابدار دیگری را مسوول نقاشی و یا نگهبانی کرده‌اند.
وی افزود: هم‌اکنون از مجموع ۴۰۰ کارگر هتل آزادی تنها حدود ۲۰۰ کارگر باقیمانده‌اند که آنها نیز در مجموعه‌های دیگر بنیاد مستضعفان از جمله: قله کاسپین، توچال، پارک ارم، هتل کوثر و هتل اقدسیه مشغول کار هستند.
به گفته اخوان این اقدام بنیاد مستضعفان باعث شده تا دریافتی کارگران بطور چشم‌گیری کاهش یابد.

تجمع اعتراض‌آمیز اعضای تعاونی مسکن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اعضای تعاونی مسکن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتراض به عملکرد هیأت مدیره این تعاونی و تضییع حقشان پشت دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمع کردند.

بنابر گزارش یکی از شاهدان، جلسه مجمع عمومی تعاونی مسکن کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه 30 شهریورماه برگزار شد. در ابتدا نماینده کمیته پیگیری و بررسی عملکرد تعاونی -‌که از سوی معاونت اداری، مالی وزارت ارشاد و دفتر رسیدگی به شکایات تعیین شده است- گزارشی از تخلفات، عملکرد نادرست و عدم پاسخگویی هیأت مدیره ارائه کرد و سپس یکی از اعضای هیأت مدیره در دفاع از خود مطالبی را بیان کرد اما مورد قبول و پذیرش کمیته پیگیری و رسیدگی و اعضا قرار نگرفت.

در این جلسه اعتراض­های شدیدی از سوی اعضا به هیأت مدیره و بخصوص مدیر عامل تعاون بیان شد و از مدیرعامل خواستار پاسخ و توضیح شدند اما لبخند تنها پاسخ و توضیح مدیرعامل این تعاونی بود. حتی وقتی خانمی از اعضای تعاونی با ناراحتی بسیار از وضعیت نامناسب زندگی­اش گفت و بیان کرد که با زندگی مستاجری فرش­ها و لوازم زندگی­شان را فروخته­اند و مبـلغی را به امید خانه­دار شدن به تعاونی پرداخت کرده­اند اما امروز تعاونی هنوز در اول راه است، مدیرعامل پاسخگو نبود و فقط لبخند زد!

طبق قرارداد، تعاونی متعهد است که پس از 28 ماه از عقد قرارداد و پرداخت مبلغ توسط اعضا، آپارتمان­ها را تحویل اعضا دهد، امروز که دو سال ازعقد قرارداد می گذرد هنوز موضوع زمین پرو‍ژه­های مورد نظر به طور کامل مشخص نیست و هیچ اقدامی و پیشرفتی در کار صورت نگرفته است. گفته می شود مدیر عامل این تعاونی محسن قاسمی، خواهرزاده احمدی نژاد است. این تعاونی بیش از 400 نفر عضو دارد که دو سال است بیش از 5 میلیارد تومان رابه تعاونی پرداخت کرده اند.

حال باید منتظر ماند و دید که وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی که وزیر دولتی مدعی عدالت است چه اقدامی برای دستیابی کارکنان وزارت تحت مدیریت خود به حق­شان در آغاز فعالیت­اش خواهد کرد.

زمزمه های گران کردن سرسام آور نرخ گاز مصرفی مشترکین

در ماه گذشته مردم ناگهان با قبض دو ماهه برقی روبرو گشتند که نسبت به دو ماه قبل از آن تا 13 برابر بالا رفته بود. اگر مصرف متوسط خانه ای در دو ماهه یِ قبل 10 هزار تومان بود، اینک به 100 هزار تومان تا 130 هزار تومان رسیده است. ما شاهد اعتراضات پراکنده ی مردم در مقابل دفاتر برق منطقه شان بودیم که حیرت زده از افزایش ناگهانی اینچنینی برق تجمع کرده و بین خود به گله گزاری پرداخته بودند. اما، اعتراضات ایشان محدود به همین گله ها و شکایت ها محدود شد و به اقدامات دستجمعی ایشان در مقابله با چنین اجحافی از سوی دولت تبدیل نگشت.

حالا بر مبنایِ آن تجربه، بنظر می رسد که شرکت گاز منطقه ای نیز می خواهد دست به اقدامی همسان با شرکت برق بزند. مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران از کمبود منابع مالی برای توسعه میدانهای گاز ابراز نگرانی کرده و گفته است که در زمان پیک مصرف گاز

...

هیچ نظری موجود نیست: