سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۲

خطابه احمدی نژاد در تالاری نیمه پر

به قلم : فرنگیس حبیبی

تاریخ انتشار مقاله 24/09/2009 به روز شده 24/09/2009 05:53 TU

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه شب در مجمع عمومی سالانۀ سازمان ملل متحد، سخنرانی کرد. او در این سخنرانی که، نسبت به گذشته، از بار پرخاشگرانۀ کمتری برخوردار بود، از ضرورت " تغییر بنیادین در نوع نگاه به انسان و جهان و لزوم برپایی نظامات عادلانه و انسانی جدید" سخن گفت.

او "ماشین اقتصاد سرمایه درای را لجام گسیخته" خواند و خواستار اصلاح ساختار اقتصادی جهان شد. او گفت که دوران قطب بندی های ناشی از نظام سلطه و حکومت چند دولت معدود بر جهان سپری شده است. او در بارۀ وضعیت مردم فلسطین، بدون آنکه نام دولت اسرائیل راببرد گفت:" چه کسی تصورمی کند ادامۀ اعمال سیاست های غیر انسانی در فلسطین امکان پذیر باشد". اودر تشریح این سیاست ها از عباراتی چون برده داری نوین و نسل کشی استفاده کرد که با تکیه بر آن " اقلیتی محض با یک شبکۀ پیچیده، با طراحی غیر انسانی" می کوشد بر اقتصاد و سیاست و فرهنگ بخش های مهمی از جهان حاکم شود.

وی بدون نام بردن از آمریکا گفت پذیرفتنی نیست که " عده ای از چند هزار کیلومتردور تر در منطقۀ خاور میانه دخالت نظامی کنند و کشتار، جنگ ، ترور، تهدید و تجاوز را با خود به همراه آورند". او بدون آن که از برنامۀ هسته ای ایران و منازعۀ بین المللی در بارۀ آن سخنی بگوید گفت که ایران آماده است "در یک برنامۀ عادلانه و احترام آمیز جمعی، برای رفع نگرانی و چالش های جامعۀ بشری مشارکت فعال و تأثیر گذار داشته باشد و همۀ دست هایی را که با صداقت دراز می شوند به گرمی بفشارد".

رئیس جمهوری اسلامی ایران در بخش پیشنهاد راهکار ها، خواستاراصلاح ساختار سازمان ملل و لغو امتیاز حق وتو، اعطای فوری و کامل حق مردم فلسطین از طریق برگزاری یک رفراندوم، ریشه کن کردن مسابقۀ تسلیحاتی و خلع سلاح اتمی، شیمیایی و بیولوژیکی شد.

او در پایان سخنرانی خود از آمدن " فرزندی از نسل پیامبر اسلام" خبر داد که " حضرت مسیح و انسان های صالح دیگراو را همراهی خواهند کرد".

هنگام سخنرانی محمود احمدی نژاد، شماری از نمایندگان و سران کشور های جهان از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا، آرژانتین، انگلیس، کاستاریکا، دانمارک، ایتالیا، آلمان ، مجارستان، نیوزلاند و لبنان سالن مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترک کردند. نمایندۀ اسرائیل از قبل در سالن حاضر نشده بود.

در طی روز، هزاران تن از ایرانیان معترض به سیاست های محمود احمدی نژاد و نتایج انتخابات اخیردر مقابل دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل دست به تظاهرات زدند.

خبرگزاری فرانسه

هیچ نظری موجود نیست: