سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۱۳

اکثریت مجلس صدای معترضان را نشنید

مجلس

فضای سیاسی سنگینی که برای حمایت از آقای احمدی نژاد شکل گرفت نتوانست بر اقلیت قابل توجهی از مجلس به عنوان مخالفان دولت تاثیر بگذارد

وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد با وجود انتقادات شدید چهره های متنفذ مجلس ایران و با وجود باور رایج مبنی بر ترکیب نه چندان قوی وزرای پیشنهادی از سد مجلس گذشتند.


در حالی که در دور قبلی انتخابات، مجلس به پنج وزیر رای اعتماد نداد دولتی که پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مجلس معرفی شد تنها سه وزیر خود را از دست داد .

برخی از ناظران رای اعتماد نسبتا بالای مجلس را نتیجه توافق کسانی می دانند که خواهان نشان دادن حمایت خود از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و چگونگی برگزاری آن هستند. انتخاباتی که سایه اعتراضات نسبت به آن حتی در بحث های مجلس هم سنگینی می کرد.

احمد سلامتیان تحلیلگر مسایل ایران در پاریس معتقد است که رای اعتماد ها نتیجه نوعی توافق هیات رییسه مجلس با آقای احمدی نژاد است.

آقای سلامتیان به بی بی سی گفت "سخنان آقای احمدی نژاد پیش از رای گیری و تاکیدات آقای لاریجانی نشانه هایی است از توافقی که هدف آن "تلاش برای راه اندازی چرخ دولت به رغم همه انتقادات است که تحت تاثیر یک قدرت برتر مانند رهبری ایران شکل گرفته است."

اگرچه در سطح بین المللی به رای بالای احمد وحیدی به عنوان وزیر دفاع با وجود پرونده آقای وحیدی در پلیس بین الملل به عنوان متهم انفجار مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین و انتخاب نخستین وزیر زن پس از انقلاب توجه شده است اما در ایران ناظرانی هستند که به عدم موافقت مجلس با برخی از چهره های نزدیک به آقای احمدی نژاد توجه کرده اند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در تهران می گوید نشانه هایی هست که بر پیروزی آقای احمدی نژاد سایه تردید می افکند.

به گفته آقای زیباکلام که در گفت و گویی با بخش فارسی بی بی سی سخن می گفت "رای نیاوردن آقای علی آبادی که از دیگر وزرا به آقای احمدی نژاد نزدیک تر بود نوعی شکست شخصی برای آقای احمدی نژاد است."

شایعات مربوط به درخواست آیت الله خامنه رهبر جمهوری اسلامی از نمایندگان برای رای مثبت دادن هم از سومین روز بررسی صلاحیت ها در مجلس منتشر شد.

آقای زیبا کلام اگرچه صحت وجود دستخطی از سوی آقای خامنه ای را نمی پذیرد اما انتظار رهبر ایران را یکی از دلایل کاسته شدن از تعداد وزرای رد شده می داند.

با وجود رای بالای بیشتر وزرای پیشنهادی آمار آرای مخالف و ممتنع نشان می دهد که با فضای سیاسی سنگینی که برای حمایت از آقای احمدی نژاد در روز رای گیری شکل گرفت نتوانسته است بر اقلیت قابل توجهی از مجلس به عنوان مخالفان دولت تاثیر بگذارد.

آقای سلامتیان از نوعی نزدیکی میان اقلیت اصلاح طلب و اندک اصولگرایانی سخن می گوید که نخواسته اند به فشارهای سیاسی تن دهند.

به گفته آقای سلامتیان تعداد آرای مخالف آقای وحیدی که بیشترین رای را دارد نشان می دهد که تعداد مخالفان از تعداد معمول آرای اصولگرایان بیشتر است و نشانه ای از همراهی گروه اندکی از اصول گرایان با اقلیت اصلاح طلب است.

کابینه پیشین اقای احمدی نژاد همواره دستخوش تغییرات شدید بوده است اما ترکیب کنونی تا حد زیادی به گفته آقای سلامتیان ، کابینه شخصی آقای احمدی نژاد تلقی شده و آقای ریباکلام می گوید اطاعت شدید وزرای تایید شده از آقای احمدی نژاد شاید از میزان تنش های درون کابینه بکاهد.

اگر چه کایبنه آقای احمدی نژاد از سد مجلس گذشته است اما همچنان در برابر بحران های شدید پس از انتخابات قرار دارد و به گفته آقای سلامتیان ترکیب کنونی کابینه از توان کمتر نسبت به دولت قبلی آقای احمدی نژاد برخوردار است.

کابینه اقای احمدی نژاد در حالی از مجلس رای اعتماد گرفت که جناح های سیاسی اصلاح طلب و هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهور کلیت دولت را نامشروع دانستند و از پذیرش آن تاکنون سرباز زده اند.

احتمالا رای اعتماد مجلس چیزی بر اعتبار دولت نزد مخالفان نخواهد افزود اما دولت ناگزیر است به انتقاداتی پاسخ دهد که از سوی کسانی مطرح می شود که اعتراضات آن ها از سوی اکثریت مجلس شنیده نشد.

هیچ نظری موجود نیست: