سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۳۱

موسوی: اقتدارگرايان در تدارک ريشه‌کن کردن اصلاح طلبی و حرکت‌های مستقل بودند

میرحسین موسوی در راهپیمایی ۲۵ خرداد در تهران

۱۳۸۸/۰۵/۳۱
ميرحسين موسوی، يکی از نامزدهای معترض به انتخابات رياست جمهوری، با اشاره به راهپيمايی مسالمت آميز ۲۵ خرداد در تهران گفته است که هوشياری«مردم» مانع از تحقق برنامه «اقتدارگرایان» شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، ميرحسين موسوی در ديدار با خانواده چند تن از بازداشت شدگان وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری، در منزل محسن ميردامادی، دبير کل جبهه مشارکت، تاکيد کرده است: اين بازداشتها «غير قابل پيشبينی» بودند.

در جريان اعتراض های پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، به گفته سخنگوی قوه قضاييه، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه نگاران و مردم عادی از سوی نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده اند.

به گفته مقامات قضایی ایران هم اکنون نزديک به سيصد نفر از اين افراد همچنان در بازداشت به سر می برند. این در حالی است که محمود سالارکیا، معاون دادستان تهران، به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرانا گفته است: بين ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری، از سران اغتشاشگران بوده اند که دادگاه، در مورد آنها تصميم گيری خواهد کرد.

ميرحسين موسوی همچنین با اشاره به سوابق و نقش موثر برخی از بازداشت شدگان در تحولات سياسی پس از انقلاب در ايران، از بازداشت و محاکمه اين افراد انتقاد کرده است.

آقای ميرحسين موسوی در اين زمينه گفته استترتيب دادن دادگاهها با اتهام انقلاب مخملی برای آنان، هزينههای سنگينی بر نظام تحميل کرد به همين دليل آنانی که از وجدان بيداری برخوردارند اگر چه در صف اصولگرايان قرار دارند،با درک اين واقعيت که ماهيت اين رفتارها برای قدرتطلبی است در حال تصحيح مسير خود هستند».

ميرحسين موسوی سپس با اشاره به راهپيمايی مسالمت آميز سه روز پس از انتخابات بیست و دوم خرداد گفت: «راهپيمائی عظيم وشگفتیآفرين ۲۵خرداد به رغم مشکلات ومحدوديتهای فراوان که با خويشتنداری معنادار و هوشمندی کامل مردم و عاری از شعارهای ساختارشکن همراه شد،برای درک خواست واراده مردم کافی بود و فرصتی برای نظام ايجاد کرد که در صورت تن دادن به خواست مردم و استفاده از فرصت میشد با کمترين هزينه به ساماندهی مشکلات کشورپرداخت».

در راهپيمايی ۲۵ خرداد صدها هزار نفر از معترضان به نتيجه انتخابات در تهران دست به تظاهرات زدند. در اين تظاهرات به دنبال تيراندازی نيروهای بسيج تعدادی از معترضان کشته شدند.

ميرحسين موسوی همچنین با اشاره به حضور معترضان در تجمع های پس از انتخابات گفت:«:اگر هوشياری وحق طلبی مردم نبود شايد امروز اوضاع از اين هم بدتر بود چرا که اقتدارگرايان در تدارک ريشهکن کردن اصلاح طلبی و حرکتهای مستقل با اتهامتراشی وانگزنی بودند اما حضور ميليونی مردم در راهپيمائی ۲۵خرداد مانع از عمليات گسترده عليه اصلاحات شد».

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، در اين ديدار خانواده های محسن ميردامادی و جواد امام توضيحاتی درباره وضعيت اين دو فعال سياسی در زندان ارائه کرده اند.

طی نزدیک به هفتاد روز که از انتخابات رياست جمهوری ايران می گذرد، گزارش های زيادی از بدرفتاری شديد با زندانيان، ضرب و شتم آنها، تجاوز و همچنين قتل تعدادی از بازداشتی ها زير شکنجه منتشر شده است.

به دنبال تاييد خبر مرگ محسن روح الامينی، فرزند مشاور محسن رضايی، از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری، در بازداشتگاه کهريزک، رهبر ايران دستور داد اين بازداشتگاه که زير نظر نيروی انتظامی بود تعطيل شود.

کميته پيگيری وضعيت بازداشت شدگان ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی می گويد دست کم ۶۹ نفر در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری کشته شده اند.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: