سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۳۱

ابراز انزجار آرژانتین و یهودیان از وزیر پیشنهادی احمدی‌نژاد


احمد وحیدی (پایین، سمت راست) در عکس منتشره از سوی دادستانی آرژانتین
۱۳۸۸/۰۵/۳۱
نارضایتی از وزرای پیشنهادی آقای احمدینژاد به فراسوی مرزهای ایران نیز کشیده شد و دولت آرژانتین روز جمعه از انتخاب احمد وحیدی برای تصدی وزارت دفاع در دولت دهم ابراز خشم و انزجار کرد.

در وبسایت رسمی پلیس بینالمللی،‌ اینترپل، از سال ۲۰۰۷ در کنار نامهایی چون محسن رضایی و علی فلاحیان که به خاطر پرونده انفجار آمیا در آرژانتین تحت تعقیب هستند نام احمد وحیدی نیز به عنوان فرمانده سابق نیروی قدس سپاه دیده میشود.

وزارت خارجه آرژانتین در بیانیهای ضمن محکوم کردن این تصمیم آقای احمدینژاد انتخاب احمد وحیدی برای این مقام را «توهینی به عدالت در آرژانتین و قربانیان حمله تروریستی» به مرکز یهودیان بوئنوس آیرس دانست.

بمبگذاری در مرکز جامعه یهودیان شهر بوئنوس آیرس با عنوان آمیا (انجمن همکاری اسراییل و آرژانتین) ۸۵ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ تن مجروح به جای گذاشت.

آرژانتین رسماً ایران را به طراحی این بمبگذاری متهم کرده و چندین مقام عالیرتبه جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی را تحت تعقیب قرار داده است. اما تهران بارها دخالت در این بمبگذاری را که در تاریخ ۱۸ ژوییه (۲۸ تیرماه) ۱۹۹۴ رخ داد رد کرده است.

در همین زمینه رهبران یهودیان بوئنوس آیرس نیز به پیشنهاد رئیس دولت دهم جمهوری اسلامی اعتراض کرده و آن را «توهینی به قربانیان این کشتار و خانوادههای آنها» خواندند.

اما تهران در واکنش به این انتقادات خارجیها به وزیر پیشنهادی رئیس دولت دهم برخورد آنها را بخشی از «توطئه صهیونیستها» خواند.

علیاکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی آقای احمدینژاد، با اشاره به انتقاد دولت آرژانتین از این تصمیم رئیس خود گفت: «چرا قبلا این مسئله را پیش نکشیدند؟ آقای وحیدی که معاون وزیر دفاع بود و این هم پست مهمی است

احمد وحیدی، گزینه پیشنهادی محمود احمدینژاد برای وزارت دفاع و پشتیبانی پیش از این در همین وزارتخانه سمت قائم مقام وزیر را در دولت نهم برعهده داشته و در دوران وزارت علی شمخانی نیز سمت معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه را در اختیار داشته است.

تاکنون کسی برای اجرای طرح بمبگذاری در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس محکوم نشده است، اما کشورهای آرژانتین و آمریکا و اسرائیل نیروهای حزبالله تحت حمایت ایران را مسئول این کار میدانند.

مهرماه سال گذشته کريستينا فرناندز، رئيس جمهور آرژانتين، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل از ايران خواست شهروندان ايرانی متهم به دست داشتن در این بمبگذاری را به بوئنوس آیرس تحويل دهد.

رادیو فردا

هیچ نظری موجود نیست: