سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۵

اولین مورد مرگ' در اثر آنفلوآنزای خوکی در ایران

ماسک

این ویروس اکنون در جهان همه گیر شده است

منابع خبری در ایران گزارش می دهند که زنی در شمال غربی این کشور در اثر ابتلا به آنفلوآنزی خوکی در گذشته است که اولین مورد تلفات این بیماری در کشور گزارش می شود.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز چهارشنبه گزارش داد که این زن که 36 سال داشت در اثر ابتلا به ویروس "اچ 1 ان 1" جان باخت. گفته می شود وی ساکن مراغه در آذربایجان شرقی بوده است.

دکتر محمود سروش مدیر "برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی" وزارت بهداشت گفت که قربانی "مبتلا به بیماری مزمن ریوی و معتاد به مواد مخدر" بود.

وی افزود این شخص برای مدتی در بیمارستان بستری و تحت مداوا بوده است اما به دلیل ضعیف سیستم ایمنی، ابتلای بیمار به آنفلوآنزای نوع آ (اچ 1 ان 1 یا همان خوکی) باعث مرگ وی شد.

این مقام بهداشتی ایران گفت که هم اکنون 285 نفر در ایران مبتلا به این ویروس هستند.

به گزارش رادیو ایران حسن امامی رضوی، معاون وزارت بهداشت، نیز گفته است که هم اکنون یک پسربچه 12 ساله مبتلا به ویروس آنفلوآنزای خوکی در بیمارستانی در تهران بستری است که در "وضعیت بدی" قرار دارد.

ویروس "اچ 1 ان 1" ابتدا در ماه مارس در کشور مکزیک و ایالت کالیفرنیای آمریکا مشاهده شد. کارشناسان می گویند که فقط در آمریکا تاکنون یک میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند.

مقام های ایرانی نیز طی ماه های اخیر مکررا نسبت به شیوع گسترده این بیماری ابراز نگرانی کرده اند و در اقدامی پیشگیرانه سفرهای زیارتی به به مکه در طول ماه رمضان را منع کرده اند.

دکتر حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ایران، یک ماه قبل پیش بینی کرد که ظرف دو تا سه سال آینده حداقل 10 میلیون نفر در ایران به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شوند. او نسبت به احتمال تلفات بالای ناشی از آن در کشور ابراز نگرانی کرد.

آقای شهریاری به ویژه در مورد مواردی که شناسایی نخواهند شد، از جمله در مناطق دور افتاده، ابراز نگرانی کرد: "در خوشبینانه ترین حالت از هر 200 نفر مبتلا که شناسایی نشوند یک نفر فوت می کند و این موضوع با توجه به اینکه در مناطق دور افتاده مردم به مراکز درمانی دسترسی ندارند می تواند با شدت بیشتری رخ دهد."

او هشدار داد که علائم آنفلوآنزای خوکی شبیه به آنفلوآنزای معمولی است بنابراین ممکن است فرد به پزشک مراجعه نکند یا به علت تاخیر در مراجعه در مراحل خطرناک بیماری قرار گیرد.

سازمان جهانی بهداشت می گوید ویروس آنفلوآنزای خوکی به 160 کشور رسیده است و هنوز در مراحل ابتدایی است.

این سازمان می گوید تعداد مبتلایان به این بیماری در طی دو سال آینده ممکن است به 2 میلیارد نفر برسد.

سازمان بهداشت جهانی می گوید که اکثر موارد ابتلا به ویروس "اچ 1 ان 1" ملایم است و بسیاری از بیماران بدون کمک پزشکی بهبود می یابند و دیگر متوقف کردن روند گسترش این ویروس در جهان ممکن نیست.

کارشناسان بهداشتی از جمله راه های پیشگیری از انتقال ویروس اچ 1 ان 1 را دست ندادن، روبوسی نکردن و اجتناب از صرف وقت دراز مدت در مکان های عمومی شلوغ دانسته اند.

بی بی سی

بالاترین دلیشس توییتر فرندفید فیس‌بوک Share in Google Reader

هیچ نظری موجود نیست: