سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۵

گزارش واشنگتن پست از دستگیری و زندان در ایران سایه اعدام بالای سر معترضان


دادستانی که محاکمه شخصیتهای پیشرو اصلاح طلب را در ایران تندی می بخشد، از دادگاه خواست تا برای آنها «اشد مجازات» را در نظر بگیرد؛ این روشنترین اشاره ای است که نشان می دهد سرکوب دولت علیه سازمانهای معترض در تابستان جاری میتواند مجازات اعدام را نیز در بر گیرد.


متهمان که شامل معاونین وزرای پیشین و یک معاون و سخنگوی سابق رئیسجمهور است متهم به تهدیدامنیت ملی در حوادث پس از انتخابات مناقشهآمیز ریاست جهوری خرداد ماه شده اند. اگر محکوم شوند احزاب آنها تعطیل خواهد شد.


این جلسه چهارمین جسله دادگاه شخصیتهای مخالف دولت بوده است که هر کدام متعلق به احزاب مختلفی هستند که در کشمکش قدرت با تندروها که از سال 1357 قدرت را در دست دارند قرارگرفته اند.


یک حزب مرتبط با مخالفان، دادگاهها را «نمایشی رسوا» خوانده است.


جبهه مشارکت اسلامی در وبسایت نوروز گفت: «این نمایش خندهآور برپا شده است تا برای دولت کودتا مشروعیت فراهم کند


درخواست اشد مجازات نشان دهنده خواست گروهی از فرماندهان سپاه پاسداران، ائمه جمعه و قانونگذاران حامی دولت در قلع و قمع مخالفینی است که پیروزی مناقشهآمیز محمود احمدینژاد را در انتخابات اخبر به چالش کشیده اند.


این گروه همچنین خواستار دستگیری رهبران جنبش مخالف از جمله نامزدهای شکستخورده میرحسین موسوی و مهدی کروبی و رئیسجمهور سابق محمد خاتمی هستند.


به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی فارس، یکی از متهمان در جلسه روز سهشنبه، سعید حجاریان معاون وزارت اطلاعات سابق بود که متهم به تحریک شورشها و تشویق گردهماییهای غیرقانونی است. مجازات بسیاری از این اتهامات مرگ است.


دادستان[ سعید مرتضوی] گفت: «به علت اهمیت این موضوع... . ایجاد اخلال شدید در انضباط و امنیت ملی من درخواست اشد مجازات را دارم


بر اساس آن چه قرائت شد سعید حجاریان از دادگاه تقاضای بخشش کرد و گفت او عضویت خود از جبهه مشارکت اسلامی را که نزدیک به خاتمی است ملغی اعلام می کند.


حجاریان که پس از ترور در سال 200 قادر به سخن گفتن نیست در بیانیهای که توسط شخص دیگری خوانده شد گفت: «باری دیگر از ملت بزرگ ایران که خسارات زیادی بخاطر اشتباهات ما متحمل شده است میخواهم که ما را ببخشد


این دادگاه اولین آزمایش بزرگ برای رئیس جدید قوه قضائیه صادق لاریجانی است که هفته گذشته توسط رهبر ایران آیتالله علی خامنهای به این سمت منصوب شد.


نرگس محمدی معاون مدافعان حقوق بشر، سازمانی که توسط شیرین عبادی برنده صلح نوبل اداره میشود گفت: «تصمیم و قدرت لاریجانی مسیر سیستم را تعیین میکند. این افراد همه نقشآفرینان مهم سیاسی بودهاند. اگر آنها محکوم شوند ممکن است دیگران در سیستم به آن پشت کنند


به گزارش وبسایت خبرگزاری مجلس، در همین حال مدیر گورستان بهشت زهرا تهران روز سهشنبه پس از دیدار کمسیون مجلس برای بررسی ادعاها مبنی بر دفن 44 معترض کشته شده در ناآرامیهای پس از انتخابات در قبرهای بدون نام، اخراج شد.


این گزارش دلیلی برای برکناری محمد رضائیان عنوان نکرد اما وبسایتهای بسیاری تصاویری از 44 سنگ قبر بدون نام که تنها جواز دفن روی آنها آمده منتشر کردهاند.


روز دوشنبه رضائیان وجود قبرهای بدون نام را تکذیب کرد. وی به خبرگزاری نیمه رسمی مهر گفت: «تدفین غیرقانونی و مخفیانه شبانه اجساد در این گورستان شایعه و نادرست است.


گزارشات مبتنی بر قبرهای بدون نام پس از جدال بر سر اینکه بسیاری از بازداشت شدگان در زندان مردهاند و به دنبال آن رهبر ایران دستور تعطیلی یک بازداشتگاه را داد عنوان شد. کروبی نامزد شکست خورده به گزارش وبسایت وی، روز دوشنبه با این کمیسیون دیدار کرد و شواهدی را دال بر اینکه زندانیان مورد تجاوز قرار گرفتهاند به آنها ارائه کرد. مخالفان او میگویند وی این ادعاها را جعل کرده است.

نوشته : توماس اردبرین

منبع: واشنگتن پست، 26 اوت

منتشر شده در روزآنلاين

برگرفته پیک ایران

بالاترین دلیشس توییتر فرندفید فیس‌بوک Share in Google Reader

هیچ نظری موجود نیست: