سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۱۸

گزارشگران بدون مرز: وبلاگ‌نگاران همچنان در ایران زندانی می شوند


17 شهریور 1388

در تاریخ ٩ شهریور خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، خبر بازداشت "گروهی" را در شهر قزوین منتشر کرد. این افراد همه به "تبلیغ علیه نظام ، تهیه و توزیع تراکتها و اطلاعیه برای تشویق و تحریک مردم به تجمعات غیرقانونی و راهپیمایی و دامن زدن به مخالفت با نظام مقارن با زمان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و توهین به مقام معظم رهبری " متهم شده اند. از جمله بازداشت شدگان علی اصغر جمالی پزشک و وبنگار وبلاگ " دکتر سوسیال دمکرات" است که از سوی بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب قزوین به عنوان "رهبر" گروه معرفی شده است، وی نیز به مانند همه فعالان دستگیر شده سال های اخیر با اتهاماتی بی اساس همچون " ارتباط غیر اخلاقی و داشتن مشروبات الکلی" متهم شده است.

از سوی دیگر فریبا پژوه روزنامهنگار بسیاری از رسانه های مستقل و وبنگار " پس از باران" از تاریخ ٢ شهریور ماه همچنان در بازداشت بسر میبرد. اتهامات این روزنامهنگار هنوز از سوی مسئولان قضایی رسما اعلام نشده است. بنا بر اطلاعاتی که بدست ما رسیده فریبا پژوه همچون دیگر روزنامهنگاران زندانی شدیدا برای اعترافات واهی زیر فشار قرار دارد.

" دستگیری روزنامهنگاران و وبنگاران نشانگر تداوم سرکوب آزادی بیان در ایران است. سپاه پاسداران و متحدانش در دستگاه قضایی نمیخواهند از اتهامات سخیف علیه روزنامه نگاران وبلاگ نویسان و مدافعان حقوق بشر دست بردارند. اعمال فشار و اعتراف گیریهای اجباری در زندان باید پایان یابد. محمد علی ابطحی وبلاگ نویس زندانی بعد از اعتراف در دادگاه نمایشی این بار در وبلاگش مجبور به ابراز ندامت از اعتقادات خود شده است. به راستی وقتی که وبلاگ نویسان را فقط برای نوشتن آزادی بازداشت میکنند چه کسی باور میکند که وبلاگ نویس زندانی آزادنه بتواند در وبلاگش بنویسد. ما خواهان آزادی فوری همه روزنامهنگاران و وبلاگنویسان زندانی هستیم."

محمد علی ابطحی وبنگار وبلاگ وبنوشت که در تاریخ ٢٦ خرداد ماه بازداشت شده است اخیرا در زندان وبلاگ خود را به روز میکند. نوشتههای این وبلاگنویس از سوی خبرگزاریهای وابسته به دولت و نهادهای امنیتی مورد بهربرداری قرار میگیرند. وبلاگنویسان ایران در پشت اکران محمد علی ابطحی دست" بازجویان" زندان اوین را میبینند.

سحام نیوز سایت رسمی حزب اعتماد ملی از آغاز هفته گذشه در ایران مسدود شده است. پس از توقیف روزنامه اعتماد ملی، مهدی کروبی دبیر کل حزب در این سایت به روشنگری در باره بدرفتاری و تجاوز به زندانیان در زندان های جمهوری اسلامی در ایران ادامه میداد.

از سوی دیگر گزارشگران بدون مرز مطلع شده است که دو روزنامه نگار کرد احمد بحری صاحب امتیاز ماهنامه مهاباد که در تاریخ ٣٠ تیرماه در مهاباد و حسن شیخ آقایی روزنامهنگار و کاریکاتوریست که در تاریخ ٢٧ تیر ماه در مهاباد بازداشت شده بودند. با سپردن وثیقه از زندان به شکل موقت و در انتظار محاکمه خود آزاد شده اند.

گزارشگران بدون مرز انجمن بين المللي دفاع از روزنامه نگاران زنداني و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلاميه جهانی حقوق بشر است.

برای اطلاعات بيشتر:

www.rsf.org

www.rsf-persan.org

هیچ نظری موجود نیست: