سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۲۱

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد!

Jump to Comments

آمریکا پذیرفته تا با دیکتاتوری خامنه‌ای مذاکره کند. جای تعجبی نیست. امریکائی‌ها تا خرخره در منجلاب عراق و افغانستان گرفتارند. حکومت ایران هم در آتش افروزی‌های این دو کشور مستقیما دست دارد. در چند روز اخیر اوباما زیر فشار شدید قرار گرفته که نیروهای آمریکائی را از افغانستان خارج کند. هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا، حتی دمکراتهای سرشناس به ابراز علنی مخالفت با ادامه حضور سربازان آمریکائی در افغانستان پرداخته اند. برای اینکه آمریکا بتواند شروع به خارج کردن نیروهایش از افغانستان، بدون تکرار تجربه ویتنام نماید، به همکاری خامنه‌ای نیاز دارد. یادمان نرود که همین دو روز پیش بود که انبار بزرگ اسلحه ایرانی در هرات را کشف کردند. و باز به یاد داشته باشیم که طشت رسوایی حمایت طالبان ایران از طالبان افغان مدتها است از بام افتاده. پس اگر آمریکا میخواهد افغانستان را تخلیه کند، به همکاری ایران نیاز دارد. این را بنده در یکی‌ از نوشته‌های سابق هم عرض کرده بودم که آمریکا ترجیح میدهد امروز با این حکومت به مصالحه دست یابد، تا اینکه برای به روی کار آمدن یک دولت ملی‌ و مردمی در ایران صبر کند.

از سوی دیگر آمریکا میداند که خامنه‌ای این روز‌ها در تنگنای مبارزات جانانه ایرانیان افتاده. هر حکومتی که مشروعیت داخلی‌ خود را از دست بدهد ناچار از نوکری اجنبی است. امروز خامنه‌ای نوکر روس هاست. آمریکائی‌ها میخواهند ببینند آیا آن‌‌ها هم میتوانند از خامنه‌ای کولی بگیرند یا نه. این که اوباما به قیام مردم ایران اهمیتی نمیدهد، و حقوق بشر برایش حکم کشک را دارد نباید هیچ یک از ما را شگفت زده کند. بخصوص که رئیس جمهور آمریکا خود هم در بحران سقوط اعتماد مردم آمریکا به سر میبرد: حمایت آمریکائی‌ها از او و سیاست‌هایش تا حد زیادی کاهش یافته، و حتی در اقدامی بی‌ سابقه یکی‌ از اعضای کنگره آمریکا هنگامی که اوباما مشغول نطقی بود با فریاد او را دروغگو خطاب کرد. عدم توفیق در پیشبرد لایحه رفرم نظام درمانی در آمریکا نیز اوباما و متحدانش را زیر فشار مضاعف قرار داده. پس اوباما پای میز مذاکره با ایران میاید تا ببیند آیا میتواند از جمهوری اسلامی سواری بگیرد یا نه. اگر خامنه‌ای درخواستهای آمریکا را بپذیرد، اوباما میتواند با آغاز خروج نیروهای آمریکائی از افغانستان در ماههای آینده اعتبار لطمه خورده خود را در آمریکا تا حدی مرمت کند. اگر جمهوری اسلامی در مذاکرات بازی در آورد و درخواستهای آمریکا را رد کند، اوباما دلیلی‌ خواهد داشت تا فشارهای اقتصادی بر ایران را افزایش دهد. شکست این مذاکرات همچنین میتواند به اسرائیل بهانه حمله به ایران را بدهد.

آخر و عاقبت این جنبش در داخل ایران تعیین میشود نه در مذاکرات اوباما و خامنه ای. آنچه به ما مربوط است سبز کردن روز قدس در داخل، و بی‌ آبرو کردن هر چه بیشتر رژیم با تظاهرات بر علیه حضور احمدی نژاد در سازمان ملل میباشد. اگر ما در اجرای برنامه‌های خود موفق باشیم، فرقی نمیکند که اوبا ما با ما باشد یا با خامنه ای. در داخل آمریکا هم بسیاری از مردم و سیاستمداران حزب جمهوریخواه با این سیاست اوباما به مخالفت بر خواهند خاست و هرچه ما در داخل به مبارزات مان بیفزاییم، و هموطنان خارج بیشتر این رژیم را رسوا کنند، دست اوباما در مذاکره با ایران تنگتر خواهد شد

خانه دوست کجاست

هیچ نظری موجود نیست: