سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۳

فشار بر اقلیت‌های مذهبی؛ دادگاه بهاییان و بازداشت نوکیشان مسیحی



گزارش روزانه‌ی نقض حقوق‌بشر در ایران ـ پنج‌شنبه 22 خرداد 1388


در بیست‌ودوم مرداد ماه 88 عدم رعایت حقوق‌بشر در ایران هم‌چنان تحت تاثیر نامه‌ی کروبی در مورد تجاوز به زندانیان قرار دارد. با این‌که مهدی کروبی به شدت از طرف رسانه‌های دولتی مورد هجوم قرار گرفته و مساله «کذب محض» خوانده می‌شود، صورت مساله پاک نشده و بسیاری در ایران و خارج از ایران خواستار روشن شدن موضوع هستند. در این مورد مجيد انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز، می گويد: «اصل قضيه ثابت و گزارش آن برای مقامات ارسال شده است.» روزنامه‌ی جمهوری اسلامی خبر داده است که هاشمی رفسنجانی بعد از دریافت نامه‌ی مهدی کروبی آن را برای آیت‌الله شاهرودی ارسال کرده است. جواب آیت الله شاهرودی نیز این بود که «در بازداشتگاه‌هایی که زیر نظر قوه قضائیه قرار دارند چنین رفتارهایی با بازداشت شده‌گان نشده است.» گفتنی است که بندهایی از زندان اوین هم‌چون بند 209 و برخی از زندان‌ها از کنترل و نظارت قوه‌ی قضاییه خارج است.
فرهاد تجري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، گفته است: شب گذشته از ساعت 8:30 تا 12 شب با مصطفي تاج‌زاده، ابطحي و عطريانفر ديدار داشتيم.» و حال آنان به خصوص آقای ابطحی که در اتاق‌اش «تلویزیون» داشته خوب بوده است. رادیو فردا از این دیدار گزارش داده است که «فرهاد تجری از اعضای کميته ويژه مجلس و عضو کميسوين قضايی آن درباره بازديد شب چهارشنبه اين هيات از زندان اوين گفته است که تا زمان حضور سعيد مرتضوی، دادستان تهران، به اعضای هيات، اجازه ورود به بندهای سياسی داده نشد.» اما در سوی دیگر یک گروه از متخصصان حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به اتهامات شکنجه شدن افرادی که به دلیل اعتراض به تنیجه انتخابات ایران بازداشت شده اند، ابراز نگرانی کرده اند.
با این‌که ملاقات جزو حقوق هر متهم و زندانی است؛ تجری، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفته است: «از آن‌جا كه تاج‌زاده در بازداشت موقت است و هنوز تحقيقات ازاو كامل نشده است، امكان ارتباط با وي‌ وجود ندارد.» در همین حال بیش از 30 نفر از بازداشت شده‌گان حوادث بعد از انتخابات که در زندان اوین به سر می برند اعلام کردند در صورت عدم رسیده‌گی به وضعیت‌شان تا روز شنبه، از عصر روز شنبه دست به اعتصاب غذا خواهند زد .به گزارش خبرنامه امیرکبیر این مطلب توسط زندانیان به علاءالدین بروجردی دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز ارائه شده است.
دادگاه هفت تن از رهبران بهایی که از اردیبهشت ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برند، چهارشنبه ۲۷ مرداد در ایران برگزار می‌شود. فریبا کمال‌آبادی، جمال‌الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضائی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم، شش تن از رهبران جامعه بهائیان هستند که ۲۵ اردبیهشت ماه سال گذشته در منازل شخصی شان بازداشت شدند. مهوش ثابت، یکی دیگر از رهبران جامعه بهائیان نیز ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ بازداشت شده بود. وکیل اینان عبدالفتاح سلطانی است که هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد. به گزارش مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران «در روزهای ۸ و ۹ مرداد ماه سالجاری تعداد ۸ نفر از اعضای یک جمع نوکیشان مسیحی در شهرستان رشت ، در ۲ نوبت و در ۲ مكان متفاوت كه از آن به عنوان كلیسای خانه‌گی یاد می‌شد با ورود تعدادی از ماموران لباس شخصی و نیروی اننتظامی بازداشت شده‌اند.» همچنین «روز دهم مرداد ماه سال جاری نیز ماموران نیروی انتظامی به یک اجتماع مسیحیان در یکی از روستاههای منطقه ییلاقی فشم در نزدیکی تهران هجوم برده كه تعداد ۲۴ نفراز هموطنان مسیحی را بازداشت کرده‌اند.» این گزارش می‌افزاید: «همچنین در روز پنجشنبه ۱۷ مرداد ماه نیز گزارش شده ماموران نیروی انتظامی در هجوم به یکی دیگر از كلیساهای خانه‌گی درمناطق ییلاقی اطراف پایتخت تعداد دیگری از نوكیشان مسیحی را بازداشت کرده است.»

دیگر این‌که به گزارش سایت نوروز: «مجمع نماینده‌گان ادوار مجلس شورای اسلامی، با ارسال نامه‌یی سرگشاده به رییس مجلس خبرگان رهبری با اعلام انزجار از یورش عناصر نظامی، انتظامی، بسیجی ولباس شخصی و اطلاعاتی و به خاک و خون کشیدن تعدادی از مردم بی دفاع، و همچنین بازداشت گسترده اهل قلم و فعالان سیاسی ونخبه‌گان و مردم عادی واعمال وحشیانه‌ترین رفتارها نسبت به بازداشت شده‌گان، خواهان رسیده‌گی به اقدامات و فعالیت‌ها و عمل‌کرد نهادها و قوای انتظامی و نظامی ودستگاه قضایی در وقایع اخیر شدند.» هم‌چنین ایلنا از احضار سفرای ایران در اروپا به خاطر حقوق‌ بازداشتیان خبر داده است. بنا بر این گزارش در اولین اقدام «مقام‌هاي برلين در اعتراض نسبت به بازداشت معترضان سياسي، سفير ايران در آلمان را احضار كردند.» در اعتراضی دیگر شورای فعالان ملی - مذهبی با صدور بیانیه‌یی به بازداشت هاله سحابی، فعال سیاسی و فرزند عزت الله سحابی، اعتراض کرده است. در این بیانیه آمده «با توجه به بیماری دیابت هاله سحابی ۵۴ ساله و زخمی شدن او در هنگام دستگیری، سلامتی خانم سحابی به شدت تهدید می‌شود.» و از مجموعه فعالان حقوق‌بشر در ایران می‌شنویم که «حسین خضری فعال سیاسی کرد اهل ارومیه که به اتهام محاربه و همکاری با یکی از احزاب کردی از سوی شعبه 1 دادگاه انقلاب شهر مذکور به اعدام محکوم شده بود، روز یکشنبه مورخه 18 مردادماه تائید حکم وی از سوی شعبه 10 دادگاه تجدید نظر ارومیه به ایشان ابلاغ شد.» و در آخر بیانیه‌ی سازمان گزارش‌گران بدون مرز را داری که باردیگر برگزاری دادگاه های فرمایشی برای محاکمه معترضان به تخلف و تقلب در انتخاب مجدد محمود احمدی‌نژاد را محکوم می‌کند. گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام مي‌کند «متهمان از حقوق اولیه خود محروم شده بودند اما امروز نه تنها حق ملاقات با وکلای خود را ندارند که دادگاه وکلای مدافع انها را هم نمی‌پذیرند. دادستان تهران سعید مرتضوی خود برای آنها وکیل تعیین کرده است.»

هیچ نظری موجود نیست: