سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۹

چندین انفجار در افغانستان همزمان با آغاز رای دهی

یک مرکز رای دهی در هرات

یک مرکز رای دهی در هرات

میلیونها شهروند افغان رای دهی برای انتخاب رئیس جمهوری و نماینده های شوراهای ولایتی را آغاز کرده اند، در حالی که گزارشهایی از چندین انفجار در بخشهای مختلف افغانستان گزارش شده است.

قرار است رای دهی در انتخابات افغانستان که راس ساعت هفت صبح به وقت محل آغاز شد، تا ساعت چهار عصر ادامه یابد.

حضور نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان گسترده است تا با حملات احتمالی مخالفان مسلح مقابله کنند.

خبرنگاران بی بی سی در محل می گویند که در شماری از مراکز رای دهی، از اوایل صبح تعدادی از رای دهندگان صف بسته اند، و انتظار می رود در طول روز به تعداد رای دهندگان افزوده شود.

ناظران انتخاباتی در مراکز رای دهی حضور یافته اند تا بر چگونگی برگزاری انتخابات و رای دهی نظارت داشته باشند.

بیش از دوصد هزار ناظر مجوز نظارت بر انتخابات افغانستان را دریافت کرده اند.

این دومین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ این کشور است که در آن سی و یک نفر به شمول حامد کرزی، رئیس جمهور کنونی افغانستان با هم رقابت می کنند.

خشونها

در همین حال، اوایل صبح امروز، حداقل یک راکت در نزدیکی یک مرکز رای دهی در شهر لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند شلیک شده است.

خبرنگار بی بی سی در هلمند می گوید، حداقل دو نفر در این حمله کشته شده اند. برخی دیگر از گزارشها حاکی از زخمی شدن شماری از افراد و انتقال آنان به بیمارستان است.

در همین حال، سه انفجار در نواحی مختلف شهر کابل صورت گرفته، اما آنگونه که مسئولان امنیتی می گویند، این انفجارها تلفاتی در پی نداشته است.

حامد کرزی در حال رای دهی

آقای کرزی در یک مرکز رای دهی در کابل رای خود را به صندوق ریخت

گزارشهایی در مورد برخورد حداقل پنج راکت دیگر نیز به شهر قندهار در جنوب افغانستان منتشر شده که مقامات می گویند، کسی در آن کشته و یا زخمی نشده است.

همچنین مسئولان امنیتی در قندهار گفته اند که از صبح امروز تا حالا، هشت بمب جاسازی شده در نقاط مختلف این شهر را خنثی کرده اند.

حدود 300 هزار نیروی امنیتی افغان و خارجی برای حفاظت از 17 میلیون رای دهنده در 6969 حوزه رای دهی مامور شده اند.

علاوه بر این، نیروی هوایی افغانستان نیز بر وضعیت امنیتی نظارت دارد.

وزارت کشور می گوید حدود یک سوم کشور در معرض تهدیدهای جدی امنیتی قرار دارد، و اینکه در هشت منطقه تحت کنترل طالبان هیچ صندوقی گذاشته نخواهد شد.

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان و نامزد انتخابات دوم، در یک مرکز رای دهی در کابل رای خود را به صندوق ریخت و همزمان از تمامی شهروندان افغان خواست تا در انتخابات شرکت گسترده داشته باشند.

آقای کرزی گفت: "فضل خداوند است که امروز باز هم برای بار دوم انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را برگزار کردیم. از مردم افغانستان آرزومند هستم که از خانه های خود بیرون آمده و به پای صندوق های رای بروند."

او گفت که انتخابات برای "صلح، پیشرفت و رفاه مردم افغانستان" برگزار می شود.


بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: