سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۷

چندین استاد و دانشجوی دانشگاه تهران هنوز در زندان‌اند

ایران | 18.08.2009

چندین استاد و دانشجوی دانشگاه تهران هنوز در زنداناند

علی اصغر خدایاری و حسینعلی عرب، استادان دانشگاه تهران، از زندان آزاد شدند. محسن میردامادی، عبدالله رمضان‌زاده و علی تاجرنیا، از دیگر استادان دانشگاه تهران هنوز در زندان‌اند. یکشنبه گذشته معاون دانشگاه قم نیز دستگیر شد.

پس از اعلام خبر آزادی دکتر سعید شیرکوند از اعضای جبهه مشارکت، پایگاه اینترنتی نوروز وابسته به این جریان اصلاحطلب، خبر آزادی دکتر علی اصغر خدایاری، استاد دانشگاه تهران، معاون اسبق این دانشگاه و یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت را منتشر کرد.

پایگاه اینترنتی "موج سبز آزادی" متعلق به حامیان میرحسین موسوی نیز گزارش داد که دکتر حسینعلی عرب، عضو هيات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، عصر دوشنبه پس از ۵۹ روز تحمل زندان، با سپردن وثيقهای ۲۰۰ ميليون تومانی آزاد شده است.

بنا به این گزارش، دکتر عرب از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بوده و پس از سخنرانی در تحصن دانشجويان دانشگاه تهران، در منزل شخصی خود بازداشت شده است.

به نوشته‌ی پایگاه اینترنتی نوروز، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادعا کرده بود که تمام دانشجویان و استادان دانشگاه به زودی از زندان آزاد خواهند شد. اما هنوز از آزادی دیگر استادان دانشگاه تهران که پس از اعتراضات وسیع به نتیجه‌ی انتخابات دستگیر شدند خبری نیست.

استادان زندانی دانشگاه تهران

نوروز از میان دیگر استادان دانشگاه تهران که سرنوشتشان نامعلوم است، از محسن میردامادی، عبدالله رمضانزاده و علی تاجرنیا نام میبرد.

بنا به اطلاع پایگاه اینترنتی وابسته به جبهه مشارکت، پس از موج اعتراضات به نتیجه‌ی انتخابات، بیش از ۱۰۰ تن از استادان دانشگاههای تهران و صدها دانشجو بازداشت شده بودند که کماکان نزدیک به ده استاد و ۱۶ دانشجوی این دانشگاهها در زندان هستند.

"موج سبز آزادی" نیز در همین ارتباط نوشت که مسئولان قضایی پیشتر وعده داده بودند «تا قبل از امتحانات معوقه دانشگاه تهران، دیگر استادان زندانی این دانشگاه نیز آزاد خواهند شد. اما هنوز مشخص نیست آیا این وعده عملی خواهد شد یا خیر».

"موج سبز آزادی" در رد ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر نبودن هیچیک از استادان دانشگاه در زندان، و با اشاره به آزادی دکتر خدایاری، خبر می‌دهد که چند استاد دیگر دانشگاه تهران از جمله «دکتر تاجرنیا از دانشکده دندان‌پزشکی، دکتر رمضان‌زاده و دکتر میردامادی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر داود سلیمانی از دانشکده الهیات و چند تن دیگر هنوز در زندان هستند».

دانشجویان قربانی و زندانی

پایگاه خبری حامیان میرحسین موسوی همچنین از زندانی بودن چند دانشجوی دانشگاه تهران از جمله سمیه توحیدلو خبر داده است.

بنا به همین گزارش، دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی که پس از اعتراضات گسترده به نتیجه‌ی انتخابات نتوانستند در امتحانات شرکت کنند، قرار است از هفته دوم شهریور در امتحانات معوقه شرکت کنند.

"موج سبز آزادی" با اشاره به نقش دانشگاه تهران در اعتراض به «تقلب و کودتای انتخاباتی»، از سه تن از قربانیان این دانشگاه نام می‌برد.

بازداشت رئیس ستاد روحانیون حامی موسوی در قم

همچنین، بنا به گزارش "موج سبز آزادیحجتالاسلام دکتر محمد ذبیحی، مسئول ستاد روحانیون حامی میرحسین موسوی در قم، رییس مرکز تربیت مدرس، معاون دانشگاه قم و از اعضای مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه این شهر، روز یکشنبه، ۲۵ مرداد، بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، همزمان با بازداشت دکتر ذبیحی، فرزند وی، طاها ذبیحی نیز در تهران بازداشت و همانند پدرش به بازداشتگاه نامعلومی منتقل شده است.

دکتر ذبیحی از سوی برخی جریانهای اصولگرا متهم بود که به همراه تعداد دیگری از اساتید حوزه علمیه قم و از طریق دیدار با مراجع تقلید در این شهر «جهت ایجاد فتنه» تلاش میکرده است. سایت رجانیوز، که به دولت نزدیک است، «استفتاء از مراجع تقلید در مورد تقلب در انتخابات»، «ارتباط با فرزندان برخی از علمای بزرگ» و «شرکت در اعتراضات» را نیز به دکتر ذبیحی نسبت داده بود.

منبع: دوچه وله


هیچ نظری موجود نیست: