سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۱

تجاوز به زندانیان؛ هر روز اسنادی جدید

خبرگزاری هرانا
مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

گزارش روزانه‌ی نقض حقوقبشر در ایران- شنبه - سی‌‌ویکم مرداد ماه

مجتبی سمیعنژاد
سی‌‌ویکم مرداد ماه 88 در حالی گذشت که رسانههای دولتی و افراد وابسته به دولت در حرکتی هماهنگ و «زنجیرهیی» همچنان خواستار برخورد با مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو کاندیدای معترض به انتخابات با عنوان «عوامل» و «سران آشوبهای» خیابانی هستند. آیتالله جنتی در نماز جمعه‌ی دیروز تهران با اشاره به این موضوع گفت «البته اين افراد به جايي وصل هستند چرا آنها بايد آزاد باشند و با توجه به اينكه بازداشتشدهگان در زندان ميگفتند ما فريب خوردهايم چرا فريبدهندگان دستگير نميشوند؟» در همین راستا «محمود سالارکیا معاون دادستان تهران از صدور قرار بازداشت موقت ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر از کسانی که وی آنها را «سران اغتشاشها» معرفی کرده است، خبر داداین سخنان در حالی مطرح میشود که اعتراض به نتایج انتخابات همچنان بر قوت خود باقی است و خانوادههای زندانیان و گروههای مدافع حقوقبشر و فعالین سیاسی و برخی از روحانیون بلند پایه و دارای مرجعیت از شکنجه و فشار بر زندانیان سخن گفته و اعترافات آنها را دارای ارزش و توجه قانونی نمیدانند. با این همه خبرها همچنان از وضعیت بد زندانیان سیاسی حکایت دارد و فشارهای وارد بر آنها. هر روز اسناد و گزارشهای جدیدی از تجاوز به زندانیان از زبان خود آنها مطرح شده و ابعاد این جنایت انسانی را آشکارتر از قبلمی کند:

تجاوز به زندانیان؛ هر روز اسنادی جدید
تجاوز به زندانیان که اول بار مهدی کروبی آن را منتشر کرده بود، همچنان بحث روز رسانههای داخلی و خارجی است و این رسوایی در زندانهای جمهوری اسلامی هر روز ابعاد فاجعهآمیزتری به خود میگیرد. در این زمینه روزنامه‌ی تایمز بر مبنای گفتههای یک قربانی تجاوز در بازداشت گزارشی تکاندهنده منتشر کرده است. روزنامه‌ی تایمز رضا را «شاهد زنده‌ی مدعای مهدی کروبی در مورد تجاوز سازمان یافته به بازداشتشدهگان پسر و دختر برای خرد کردن اراده‌ی آنها می خواند و مینویسد رفتاری که با این پسر صورت گرفته نشان میدهد نظامی که خود را پرچمدار ارزشهای اسلامی میداند حاضر است تا چه اندازه برای سرکوب کردن میلیونها نفر از شهرونداناش که مدعی تقلب در انتخابات هستند، پیش برودتایمز از زبان این فرد مینویسد در شب اول حضور در زندان سه نفر که با لباس شخصی در میان زندانیان بودند، او را «مقابل چشمان دیگر زندانیان» و در حالیکه «میگفتند این کار را برای خدا انجام میدهند» مورد تجاوز قرار دادند.
اینها همه در حالی است که رسانههای وابسته به دولت و دولت و دستگاه قضایی همچنان به تکذیب این گزارشها میپردازند و هیچ واکنش دیگری در مقابل این نقض آشکار حقوقبشر از خود نشان نمیدهند. آنها در این میان تنها به تخریب کروبی پرداخته و خواستار «محاکمه و برخورد با وی» میشوند. گویی آنها تاب تحمل رسوایی به بار آمده از طرف خودشان را که در واقع یک جنایت انسانی است ندارند.

بازداشت‌ها هم‌چنان ادامه دارد، وضعیت بد زندانیان نیز
ساعت هشت و نیم صبح امروز ماموران اطلاعات به منزل دکتر محمد ملکی هجوم آورده و به گشتن کامل منزل پرداخته و نهایتا وی را دستگیر کردهاند. به گزارش گویا ماموران که همهگی همدیگر را علوی خطاب میکردند، هشتاد جلد کتاب، مدارک شخصی دکتر ملکی، کامپیوتر، دفترچه یادداشت و دیگر مدارک را ضبط کرده اند. همچنین ماموران در حین گشتن خانه از تمامی خانه فیلمبرداری کرده اند و وقتی همسر دکتر ملکی علت فیلمبرداری را جویا شده اند، گفته اند که میخواهیم فیلمها را به قاضی حداد بدهیم. به گزارش روزنامه اعتماد ملی ابراهيم مهتري عضو شاخه جوانان مجاهدين انقلاب چهارشنبه گذشته بازداشت شده است. تا کنون مکان نگهداري او به خانوادهاش اعلام نشده است.
حسین کروبی (فرزند کروبی) و محمدجواد حقشناس صبح امروز به دادسرای کارکنان دولت احضار شدند. حسین کروبی با اعلام این مطلب به سحام نیوز گفت: «اینجانب و دکتر حقشناس مدیر مسئول روزنامه اعتماد ملی صبح امروز به شعبه 13 بازپرسی کارکنان دولت به ریاست حجت الاسلام مقدمی احضار شدیم. ضمناً هیچگونه اطلاعی از مواردی که سبب احضار ما شده است نداریمآنسوتر حمزه غالبی، رئيس کميته دانشجويی ستاد مير حسين موسوی در وضعيت جسمی و روحی بسيار بدی در زندان بسر میبرد. وی بيش از ۶۰ روز است که در سلول انفرادی به سر میبرد و به شدت زير فشار بوده است تا در اعترافات تلويزيونی شرکت کند. در خبری دیگر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اعلام کرده «زانا حقیانی نوجوان 17 ساله بانهیی که پیشتر با وثیقه‌ی 20 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود توسط شعبه اول دلدگاه انقلاب شهرستان بانه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به دو سال تبعید آزاد در شهرستان زاهدان محکم شده است
و به گزارش مجموعه فعالان حقوقبشردر ایران داریم که «با گذشت بیش از 44 روز از بازداشت آرش صادقی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت ایران اسلامی و از اعضای فعال ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی، وضعیت وی کماکان در هالهیی از ابهام استمعصومه دهقان همسر عبدالفتاح سلطانی در نامهیی به رئیس جدید قوه‌ی قضاییه نوشته است «هم اکنون مدت ده روز است که ایشان قرار دو ماهه را پشت سر گذاشته و بلاتکلیف در زندان به سرمی برند.که طبق قانون پس از 60 روز می بایست متهم یا با قرار آزاد شود و یا قرارش تمدید گردداو که خوستار مشخص شدن وضعیت همسرش شده است نوشته «قرار بازداشت وی را طرف دعوای او (بازپرس متین راسخ) امضا و صادر می کند و پرونده ی وی را طرف دیگر دعوای او (دادستان مرتضوی) اجازه ی ورود به دادگاه نمی دهد

دیگر اخبار نقض حقوق‌بشر
یک شهروند کرد دیگر نیز طی تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه‌ی مریوان زخمی شد . به گزارش هرانا روز پنج شنبه مورخ 29 مردادماه طی تیراندازی نیروهای انتظامی در منطقه‌ی مرزی " سیاناو" در حومه‌ی شهر مریوان، یک کولبر کرد به نام سامان پیرپژوه به شدت زخمی شد. همچنین روز چهارشنبه مورخ 28 مردادماه ساعت 11 صبح، نیروهای سپاه پاسداران منطقه‌ی "گلیان" مابین شهرهای مریوان و کامیاران را تحت عنوان حضور نیروهای یک حزب اپوزیسیون کرد (کومله زحمتکشاه کردستان) به محاصره خود درآوردند. طی درگیری روی داده تعدادی از هر دو طرف کشته و زخمی شدهاند.
با تصمیم مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن کریم از فروش رساله‌ی مربوط به آیت‌ا... صانعی جلوگیری میشود. آیتالله صانعی در روزهای اخیر خواستار آزادی زندانیان شده و از رفتارهای حکومت و دولت انتقادهای شدیدی کرده بود.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر «یونس زارعیون (دبیر سابق تشكل و رئیس هئیت موسس تشكل آرمانبهنام تركانپور (عضو سابق شورای مركزی تشكل آرماننوید محمدی (عضو سابق شورای مركزی و دبیر كانون سیاسی تشكل آرمان) و وحید شیخ بگلو (از اعضای سابق تشكل آرمانهمهگی از ادامه تحصیل محروم شدهانداین محرومیت در پی دستور «وزارت اطلاعات به واحدهای دانشگاهی اعلام شده» که بر مبانی آن «کلیه‌ی اعضای سابق تشكل آرمان دانشگاه آزاد تبریز» باید از تحصیل محروم شوند.


ایران پرس نیوز

هیچ نظری موجود نیست: