سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۲۵

انتقادهای شدید موسوی و اعلام برگزاری سومین جلسه دادگاه متهمان انتخاباتی

15/08/2009

Iranian reformist presidential candidate Mir Hossein Mousavi waving to the media during a late night press conference after polls closed in Tehran, 12 June 2009

میرحسین موسوی، ضمن تقبیح عملکرد مسئولان در رویارویی با معترضان به نتیجه انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت اگراخباری که در روزهای اخیر در مورد بازداشتشدگان منتشر شده درست باشد، جا دارد که انسان سر زیر خاک کند.

همزمان، دادگاه انقلاب اسلامی ایران، روز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد سومین جلسه دادگاه متهمان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری فردا در شعبه پانزدهم این دادگاه برگزار میشود.

خبرگزاری ایسنا، به نقل از این اطلاعیه میگوید در «سومین جلسه محاکمه عوامل اغتشاشات اخیر تهران» به موارد اتهامی ۲۵ نفر دیگر رسیدگی خواهد شد.

اما به گزارش وب سایت موج سبز آزادی، میر حسین موسوی نامزد اصلاحطلب انتخابات اخیر ریاست جمهوری در دیدار با اعضای انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران درباره چرایی شکل گرفتن اعتراضهای مردمی پس از انتخابات ۲۲ خرداد گفت: آنچه موجب پیدایش جنبش اعتراضی مردم و ابعاد روزافزون آن شده است نادیده گرفتن قانون و کرامت و حقوق ذاتی شهروندان و رفتارهای فراقانونی است.

وی گفت اگربه جای آنکه مردم را خس و خاشاک بنامند و تحقیر کنند و در صدا وسیما شروع به جو سازی کنند، مواضع منصفانهای میگرفتند و اگر قبل از آن که مردم به خیابان ها بیایند در چارچوب قانون و با احترام به حقوق مردم با آنان برخورد میکردند ما امروز با بسیاری از بحرانها روبرو نبودیم.

موسوی با « غیرمنصفانه» و «تحریککننده » خواندن رفتار مسئولان و رسانههای دولتی در روزهای پس از انتخابات نحوه مواجهه با راهپیمایی «چند میلیونی» ۲۵ خرداد را اشتباه ارزیابی کرد و گفت این راهپیمایی «میتوانست آبی بر آتش خشم» مردم باشد.

او در تشریح جزییات تقلب در انتخابات گفت:ابتدا فکر کردیم که آنچه شاهد آن هستیم ناشی از سوء تدبیر است، برای همین خود من تلاش کردم با مسئولان کشور تماس بگیرم و همان روز دو بار با رئیس قوه قضائیه، دو بار با دادستان کل کشور، دو بار با رئیس مجلس و چهار بار با بیت رهبری موضوع را مطرح کردم.

آقای موسوی می گوید از چند روز پیش از انتخابات اطلاعات دقیقی در مورد سناریوهایی که برای روز انتخابات در نظر گرفته شده بود، توسط موج عظیمی از تماس های مردمی به ستاد او رسیده بود.

میرحسین موسوی اتهامات مطرح شده درباره حرکت در جهت منافع «دشمنان» را متوجه خود آنها دانست و گفت: «ما میگوییم به جای آن که جمعیتهای میلیونی مردم رامتهم کنید، برای یافتن متهمان اصلی در بین کسانی بگردید که با کارگردانی و صحنهگردانی جنگ مسموم تبلیغاتی اعتماد و آرامش مردم را هدف گرفتند و با تحلیلهای مالیخولیایی خود به دشمن خدمت میکنند. یقینا جریاناتی که در طول این دو ماه در صدا وسیما وهمچنین در روزنامه کیهان با مردم میجنگیدند تامین کننده منافع و در طول سیاستهای آمریکا و انگلیس هستند.


وی همچنین برگزاری دادگاه‌ «کودتای مخملی» را تلاش برای «اثبات یک توهم بیاساس» و گفت این چنین دادگاههایی حتی اگر برای دشمنان انقلاب برگزار میشد شایسته جمهوری اسلامی نبود.

میرحسین موسوی در واکنش به گزارشهای منتشر شده در مورد شکنجه و تجاوز به زندانیان انتخاباتی پرسید: آیا این نحوه برخورد با مردمی که با شعار الله اکبر به صحنه آمده اند به نفع کشور است.

میر حسین موسوی که از سوی مخالفان خود متهم به «ساختارشکنی» شده، مصداق این عنوان را دادگاههای نمایشی و کتکزدن و آزار مردم در خیابانها دانست که به گفته وی ربطی به قانون اساسی و اعتقادات دینی و ملی ندارد.

وی همچنین به ایجاد تشکیلات «راه سبز امید» اشاره کرد که قرار است برای پیگیری مطالبات مردم و اجرای قانون اساسی شکل بگیرد.

منبع: رادیو صدای آمریکا

هیچ نظری موجود نیست: