سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۷/۱۱

صدای آمریکا: وقايع روز: «فوتبال با سياست نمی خواهيم» و چند خبر ديگر

وقايع روز: «فوتبال با سياست نمی خواهيم» و چند خبر ديگر

03/10/2009

[insert caption here]

هزاران تماشاگر هنگام خروج از ورزشگاه آزادی: « فوتبال با سياست نمی خواهيم»

داربی و يا دربی استقلال و پرسپوليس و يا انچه فرهنگستان زبان فارسی برايش معادل «شهرآورد» را ساخته همواره برای اين دو تيم پر طرفدار پايتخت نشين پر حاشيه و جنجالی بوده است و ديروز برای هواداران اين دوتيم يکی از ان روزها بود. آنان که برای تماشای شصت و هفتمين شهراورد به ورزشگاه آزادی امده بودند از هفته گذشته با محدويت خريد بليط مواجه شده بودند.بسياری از سايتهای خبری طرفدار معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در ايران تنها از فروش بليط نيمی از ظرفيت ١٠٠هزار نفری ورزشگاه خبر داده بودند و اين که جمع کثيری از دولتيان برای مقابله با هر گونه حادثه احتمالی در ورزشگاه حاضر خواهند شد. ديدار اين دو تيم که در چند سال اخير با نتيجه مساوی و يا بدون گل به پايان رسيده مورد انتقاد هواداران بوده است زيرا انان اماده بوده اند تا در صورت پيروزی يکی از دوتيم جشن پيروزی برپا کنند.ارزويی که در ٤ سال گذشته و ٦ بازی جامه عمل نپوشيده است. روز جمعه ورزشگاه آزادی در حالی ميزبان دو تيم بود که به گفته مسئولان برگزاری مسابقه همه شرايط برای يک بازی بدون حاشيه فراهم شده بود. به گزارش خبرگزاری ايسنا قوه قضاييه حتی قاضی هم برای صدور حکم فوری متهمان احتمالی در ورزشگاه ازادی مستقر کرده بود.نيمه اول با کسالت تماشاگران و بدون گل سپری شد و در نيمه دوم تنها به فاصله چند دقيقه دو گل رد و بدل شد تا يک نتيجه مساوی ديگر در کارنامه انها ثبت شود.نتجه ای که به گفته تحليل گران رضايت بخش نبود و همين از نگاه تماشا گران پوشيده نماند تا در انتظار پايان بازی و سر دادن شعار به نتيجه بازی باشند.
team melli soccer iran
«فوتبال با سياست نمی خواهيم» اين شعاری بود که هزاران تماشاگر در هنگام خروج از ورزشگاه سر می دادند و و تلاش می کردند بگويند اين نتيجه توافقی از پيش تعيين شده است تا نتيجه موفقيت اميز بهانه ای برای جشن پيروزی پيدا نباشد و هزاران هوادار دو تيم در کمال ارامش ورزشگاه را ترک کنند. اما ظاهرا نتيجه مساوی هم منجر به سکوت نشد ومسير خروجی با شعارهای «يا حسين مير حسين» و يا «تا احمدی نژاده هر روز همين بساطه» طی شد. ايسنا به نقل از فرمانده نيروی انتظامی تهران از بازداشت ٩ تن خبر داده است در حالی که خبرهای اوليه اين تعداد را تا ٢٥ نفر هم گزارش داده بود و در ادامه حاشيه همين ديدار اورژانس تهران از مصدوميت ٧٥ نفر خبر داده است. داربی ٦٧ اما علاوه بر تماشاگران منتقد از سوی مربيان دو تيم نيز مورد انتقاد قرار گرفته است.صمد مرفاوی مربی تيم استقلال در کنفرانس پس از پايان بازی گفته است که استرس بازيکنان مانع از ارائه يک بازی موفق شد.او گفته از بازی اسقلال که در هفته های اخير تنها تساوی کسب کرده راضی نيست. و در سوی ديگر زتلاکو کرانچار مربی کرووات پرسپوليس که در استانه اخراج قرار دارد مورد هپرسش خبرنگاران برای نيمکت نشينی کريم باقری کاپيتا ن اين تيم قرار گرفته است. داربی ديروز اما يک منتقد جدی ديگر هم داشته است.افشين قطبی سرمربی کنونی تيم ملی فوتبال ايران که زمانی سر مربی سرخپوشها بود و اين تيم را به مقام قهرمانی باشگاههای ايران رساند. قطبی با انتقاد از مديريت فوتبال و جابجايی سريع مربيان گفته است در حالی که متوسط مدت حضور يک مربی در ايران تنها ١٧ هفته است چگونه می توان از او انتظار داشت بازيکنان ١٧ ساله را کشف کند و به کار بگيرد و فوتبال هم پيشرفت کند.

عبدالفتاح سلطانی
عبدالفتاح سلطانی بار ديگر ممنوع ‌الخروج شد


عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و فعال حقوق بشر، که به تازگی از زندان آزاد شده است بار ديگر ممنوع ‌الخروج شد. آقای سلطانی از سوی دفتر حقوق بشر نورنبرگ آلمان، برنده جايزه حقوق بشر اين موسسه شده است و برای دريافت جايزه خود عازم آلمان بود. عبدالفتاح سلطانی، بعد از پنج سال ممنوع‌الخروج بودن هفته گذشته توانسته بود پاسپورت خود را از معاونت امنيت دادسرای عمومی و انقلاب تهران پس بگيرد.

Iranian student activists jailed in recent months (2007).



واکنش دفتر تحکيم وحدت به بازداشت ١٧ تَن از فعالان دانشجويی در تهران


از ايران خبر ميرسد که در اولين جمعه پس از بازگشايی دانشگاهها بيش از ١٧ تَن از فعالان دانشجويی در تهران بازداشت شده اند. اين عده هنگامی از سوی مأموران امنيتی بازداشت شده اند که در حالِ گفتگو در پارک جمشيديه ی تهران بوده اند. دفتر تحکيم وحدت در واکنش به اين اقدام با صدور بيانيه ای ضمن درخواست آزادی فوری دانشجويانِ بازداشتی از اين عمل به مثابه انداختن جرقه در انبار باروت ياد کرده است.

Trial_Torture_Iran
سايت نوروز از مرگ پسر جوانی به نام امير مهدی حمزه لويی بر اثر ضرب و شتم نيروهای لباس شخصی خبر داده است


وب سايت نوروز وابسته به اصلاح طلبان می نويسد امير مهدی حمزه لويی همراه با دو تن از دوستان خود در کنار پارک قيطريه توسط چند مامور لباس شخصی که خود را نيروهای وابسته به پليس معرفی کرده بودند، بازداشت شده است. گزارش می افزايد بازداشت شدگان پس از آن که خواهان مشاهده کارت شناسايی مأموران شدند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، به طوری که حمزه لويی بيهوش شده و بر زمين افتاد. نوروز می افزايد مأموران که مجهز به بی سيم و تجهيزات پليس بودند پس از مشاهده اين صحنه به سرعت محل را ترک کردند. بر اساس اين گزارش امير مهدی حمزه لويی در مسير انتقال به بيمارستان جان باخته است.

Iranian influential cleric and former president Akbar Hashemi Rafsanjani delivers his sermon during Friday prayers at Tehran University in the Iranian capital, 17 Jul 2009
سخنان منتسب به هاشمی رفسنجانی در ديداری با جمعی از نمايندگان خبرگان


خبرگزاری فارس به نقل از سايت الف سخنانی از هاشمی رفسنجانی در ديدار با جمعی از نمايندگان خبرگان رهبری خبر داده است. در اخبار به نقل از هاشمی رفسنجانی تاييد رهبری و صلاحيت اقای خامنه ای ،دوستی ديرينه و محوريت بی بديل ولايت فقيه مورد تاکيد قرار گرفته است.

Jelveh Javaheri, acti8vist and feminist, is an active member of the Change for Equality Campaign and the editor of the Hastiya website.
جلوه جواهری از اعضای کمپين يک ميليون امضاء به شش ماه حبس تعزيری محکوم شد


جلوه جواهری، فعال حقوق زنان و از اعضای کمپين يک ميليون امضاء به اتهام اجماع و تبانی با هدف اقدام عليه امنيت کشور به شش ماه حبس تعزيری محکوم شد. به گزارش سايت کانون زنان ايرانی، جلوه جواهری که سال گذشته همراه با هشت تن ديگر از فعالان حقوق زنان دستگير شده و طی مراحل بازپرسی تفهيم اتهام شده بود، در نهايت به دليل عضويت در کمپين يک ميليون امضاء محکوم گرديد. در همين حال مينا جعفری، وکيل جلوه جواهری گفت اتهام عنوان شده در رای صادره با کيفرخواست مغايرت داشته و رای مزبور بدون توجه به دفاعيات خانم جواهری و وکيل وی صادر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: