سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۱۹

کارشناسان: مصرف آب ‌تهران خطرناک است

خبرآنلاین: آلودگی آب مناطق مختلف شهر تهران به ویژه 19 و 20 آنقدر شدید است که مصرف آن خطرناک است.

در حالی که طی دو ماه گذشته اخبار متعددی در خصوص آلودگی آب تهران منتشر شده و نگرانی‌هایی درباره مصرف آن برای شهروندان تهرانی به وجود آورده بود، مرتضی تمدن استاندار تهران با سخنانی مانند: «آب شرب تهران هیچ مشکلی ندارد و نباید برخی آلودگی آب‌های سفره‌های زیرزمینی را به آب شرب تهران ربط داد، و برای آنکه هر دستگاه و شخصی نتواند درباره آب تهران اظهار نظر کند و مردم را بیهوده نگران و مضطرب سازد، مصوب کردیم مسئولان قضایی از او دلیل و مدرک مستند بخواهند و اگر نتوانست ادعای خود را اثبات کند مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد».

اما کامران دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در دویست و پانزدهمین جلسه شورای شهر تهران با اعلام آلوده بودن آب تهران تلاش آنها را ناکام کرد و گفت: «آلودگی آب شرب شهر تهران همواره وجود داشته اما در برخی محلات کم و زیاد دارد و سازمان آب باید نسبت به نوسازی شبکه آبرسانی هرچه زودتر اقدام کند.»

در حال حاضر به دلیل کلر زنی به آب‌های مصرفی ماده دیگری با عنوان تری‌هالومتان در آب شرب تهران وجود دارد که به عقیده کارشناسان گرچه مقدار این ماده در حال حاضر زیر حد مجاز است اما این ماده سرطان‌زا بوده و در آینده مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

دکتر قدوسی استاد محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به وجود عنصر خطرناک ازت در آب تهران می‌گوید: «به دلیل نقصان سیستم فاضلاب و وجود چاه‌های جذبی در شهر، مواد شیمیایی و فلزات سنگین مانند ازت در شوینده‌ها، سوخت ماشین‌آلات سبک و سنگین و پسماندهای صنعتی و. . . وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده و پس از استخراج در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد که بسیار خطرناک است.»

این کارشناس محیط‌زیست می‌افزاید: «متأسفانه آب تهران نه‌تنها سالم نیست بلکه خطرناک است. آلودگی آب مناطق مختلف شهر تهران به ویژه 19 و 20 آنقدر شدید است که مصرف آن خطرناک است.»

دکتر علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت مجلس و وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: «در حال حاضر نه می‌توان وجود انواع فلزات سمی و خطرناک را در آب تهران انکار کرد و نه می‌توان با اطمینان گفت این آب، آبی آلوده نیست.»

دکتر مرندی در ادامه می‌گوید: «در حال حاضر در این رابطه با مسئله آنزیم‌هایی که در پودر‌های رختشویی به کار می‌روند مواجهیم؛ آنزیم‌هایی که به سرعت جذب خاک می‌شوند و بسیار خطرناک هستند و مهم‌ترین مشکل آلودگی آب تهران چون دارای سیستم فاضلاب نیستیم، چاه‌های جذبی (چاه‌های متداول دستشویی خانه‌ها) است که به آلودگی سفره‌های زیرزمینی‌ دامن می‌زنند.»

ایران پرس نیوز

هیچ نظری موجود نیست: