سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۱۶

پاسخ به محقق داماد دفتر احمد خاتمی به نامه محقق داماد پاسخ داد

مردمک

دفتر آیت‌الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و نماینده مجلس خبرگان رهبری با ارسال نمابری به بخشی از نامه سرگشاده آيت‌الله محقق داماد به آیت‌الله شاهرودی، رییس قوه قضاییه پاسخ داد.

آیت‌الله محقق داماد، استاد کرسی فقه و حقوق و فلسفه و عضو فرهنگستان علوم ایران در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه که در تاریخ 14 مرداد 88 در بعضی از جراید به چاپ رسید از عملکرد این قوه در قبال حوادث پس از انتخابات 22 خرداد انتقاد کرده است.

پیشتر آیت‌الله محقق داماد نامه‏ای نوشته و در بخشی از آن به سخنان سید احمد خاتمی در جریان نماز جمعه دوم مرداد تهران اشاره نموده بود.

محقق داماد در نامه انتقادی خود آورده بود: شگفتا! کار قوه قضایيه به جايی رسيده که از يک سو توسط ائمه جمعه موقته توصيه به بی‌رحمی شوند و حديث شريف لا دين لمن لا رحم له را فراموش کنند و يا به «گرفتن اعتراف!!» مفتخر گردند.

در نامه‌ای که از سوی دفتر سید احمد خاتمی منتشر گشت یادآوری شده است که آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه دوم مرداد، اغتشاشات، تخریب‌ها، آتش زدن مساجد، آتش زدن اتوبوس‌ها، تخریب امکانات مردم، ایجاد ناامنی و وحشت و اذیت و آزار مردم را از دیدگاه فقه به عنوان «بغی» و «محاربه» معنی کرده است.

سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران بغی را به عنوان شخصی که علیه نظام اسلامی خروج کند و محاربه را هر کس که مسلحانه، چه با سلاح گرم و چه با سلاح سرد به جنگ با مردم بیاید معنی کرده است.

دفتر احمد خاتمی یادآوری می‌کند که وی از قوه قضاییه در طول هفته قضاییه خواسته است تا با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسراییل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند تا مایه عبرت برای همگان باشد.

در نامه‌ منتشر شده از سوی دفتر احمد خاتمی با استناد به آیه‌ای از سوره مائده در قرآن کریم که در آن سخن از اعدام و اشد مجازات برای این افراد آمده تاکید شده است که روی سخن وی در نماز جمعه دوم مرداد با سران اغتشاش و محاربین و بغات است.

در این نامه با استناد به آیه دوم سوره نور یادآوری شده است که قرآن مجید نسبت به همه کسانی که حد الهی در مورد آن‌ها اجرا می‌شود هم توصیه به پرهیز از رحم و عطوفت نا به جا می‌کند.

در این نامه به بخشی از سخنان احمد خاتمی در نماز جمعه دوم مرداد اشاره شده و آمده است: برخی از مطبوعات دروغگوی غربی از جانب بنده تيتر کرده‌اند معترضين به نظام محاربند در حالی که من نگفتم معترضين محاربند بلکه گفتم آن‌هايی که آدم می‌کشند و با سلاح به جان ملت می‌افتند محارب هستند و بايد با آن‌ها برخورد شود.

متن نامه دفتر سید احمد خاتمی می‌افزاید: معتقديم آنان که بی‌گناه بوده‌اند بايد مورد دلجويی و عطوفت قرار گيرند و آسيب‌هايی را که تحمل نموده‌اند نيز جبران شود و گروهی هم که مرتکب تخلفات قابل عفو شده‌اند نيز با رافت اسلامی با آنان رفتار شود اما افرادی که امنيت جامعه را به خطر انداخته‌اند و مباشر ناامنی، قتل، جرح و امثال آن بوده‌اند و يا سبب اقوای از مباشر هستند بايد به اشد مجازات برسند تا مايه عبرت ديگران گردد.

گفتنی است آیت‌الله محقق داماد در نامه خود به آیت‌الله شاهرودی، قوه قضاییه را مسوول اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داده است دانسته و آورده بود: شما در حوادث اخير می‌توانستيد آمرين قانونی در هر پست و مقامی که هستند و مامورين متخلف از موازين اخلاقی را به دست قضات شريف آگاه به قوانين محاکمه کنيد که لااقل تا امروز که واپسين روزهای رياستتان است، نکرده‌ايد.

هیچ نظری موجود نیست: