سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۵/۱۶

خبرهای اعدام، اعتراف گیری، . بدرفتاری با زندانیان در ایران

خبرهای اعدام، اعتراف گيری، و بدرفتاری با زندانيان در ايران
07/08/2009
VOAnews
حجت الاسلام قربانعلی دُری نجف آبادی از اخذ اعترافات دفاع کرد
حجت الاسلام قربانعلی دُری نجف آبادی ، دادستان کل جمهوری اسلامی طی اظهاراتی در شیراز از اخذ اعترافات از چهره های اصلاح طلب و دولتمردان پیشین جمهوری اسلامی دفاع کرد و گفت اعتراف ها رویه ای قانونی داشته است. وی همچنین گفت اعترافات تاثیر کمی در حکم دادگاه دارد. پیش از این آیت الله العظمی صانعی، از مراجع تقلید شیعیان مخالفت خود را با اخذ اعتراف ها اعلام و اعتنا به آن را مخالفت آشکار با قرآن توصیف کرده بود. آیت الله العظمی صانعی همچنین انتشار اعترافات را گناه خوانده بود. به گفته این مرجع تقلید براساس آیات قرآن هرگونه اعتنا به ستمکاران و ظالمان و اعتماد بر آنان گناهی خطرناک است و برگزاری دادگاه اخیر معترضان به نتیجه انتخابات قطعاً با گناه همراه بوده است.
هیلاری کلینتون: محاکمات اخير نشان می دهد جمهوری اسلامی از مردمانش می ترسد
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به محاکمه اخیر بیش از صد نفر در ایران گفت این محاکمه نشان می دهد جمهوری اسلامی از مردمانش می ترسد. اخیراً اولین جلسه محاکمه بیش از صد نفر از جمله چهره های اصلاح طلب و دولتمردان پیشین جمهوری اسلامی در ایران به اتهام دست داشتن در اعتراض های مردم به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است. وزیر امور خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به شبکه خبری سی ان ان گفت محاکمه اخیر بدون شک یک نمایش است. به گفته خانم کلینتون به نظر او محاکمه این افراد به خوبی نشان می دهد رهبری ایران از مردمش و از حقایق و از اطلاعاتی که بیرون می آید می ترسد. از جمله افرادی که جمهوری اسلامی ایران آنان را محاکمه می کند مازیار بهاری، خبرنگار ایرانی کانادایی و کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی آمریکایی است. وزارت امور خارجه آمریکابا صدور بیانیه ای نسبت به وضعیت آقای تاجبخش ابراز نگرانی شدید کرده و اعلام کرده است که اتهاماتی که مقامات ایران به او وارد کرده اند بی اساس است.
اتحادیه اروپا اعدام دست جمعی بیست و چهار نفر را در زندان رجایی شهر کرج محکوم کرد
اتحادیه اروپا روز پنج شنبه اعدام دست جمعی بیست و چهار نفر را در زندان رجایی شهر کرج محکوم کرد. سوئد که ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده دارد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این اتحادیه نگران استفاده مداوم از حکم اعدام در ایران است که در ابعاد گسترده ای در آن اجرا می شود. جمهوری اسلامی پنجشنبه هفته ی گذشته بیست و چهار نفر را به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان رجایی شهر کرج به طور دست جمعی اعدام کرد. جمهوری اسلامی از این اعدامیان به عنوان قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر یاد کرده است. مقامات جمهوری اسلامی می گویند مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر ضروری است. ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان مصرف مواد مخدر را دارد.

وضعيت عبدالله مؤمنی و هاله سحابی در زندان
همسر عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران موسوم به ادوار تحکیم وحدت گفت در ملاقاتی که روز چهارشنبه در زندان اوین با وی داشته شاهد آن بود که شوهرش قدرت تکلم و راه رفتن را از دست داده و تعادل روحی و جسمی نداشته است. فاطمه آدینه وند گفته است در ملاقات با شوهرش که ده دقیقه به طول انجامید فرد بازجو نیز حضور داشته و مکالمات آنان را ضبط کرده است. آقای مؤمنی، از حامیان مهدی کروبی بیش از چهل روز پیش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. فاطمه آدینه وند می گوید مسوولان امنیتی از او خواسته بودند تا هیچگونه مصاحبه ای انجام ندهد. از سوی دیگر عزت الله سحابی، از فعالان ملی مذهبی ایران از بازداشت دخترش، هاله سحابی ابراز نگرانی کرد. به گفته عزت الله سحابی هنوز معلوم نیست چه مرجعی دخترش را روز چهارشنبه بازداشت کرده است. آقای سحابی می گوید دخترش بیماری دیابت دارد و نگران سلامت وی است.

هیچ نظری موجود نیست: