سرخط خبرهای پیک ایران

۱۳۸۸/۶/۴

نمایندگان مجلس به دنبال گورهای بی نام و نشان

ایران | 26.08.2009

با انتشار خبر دفن دهها جنازه‌ی بدون نام و نشان در بهشتزهرا، تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که عصر روز سهشنبه سوم شهریور ماه از بهشت زهرا دیدن خواهند کرد. همزمان شهردار تهران، رئیس بهشت زهرا را عوض کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز سوم شهریور در جلسه‌ی علنی مجلس و در حالی که رادیوی مجلس مذاکرات را به طور مستقیم پخش میکرد، اعلام کرد که باید به ماجرای دفن اجساد بینام و نشان رسیدگی شود. بعدازظهر همان روز تعدادی از نمایندگان مجلس برای بازدید از قطعه‌ی ۳۰۲ که گفته شد اجساد در آنجا دفن شدهاند، راهی بهشت زهرا شدند، اما تا زمان تهیه‌ی این گزارش هنوز هیچ خبری از این دیدار منتشر نشده است.

روزنامه‌ی "اعتماد" در روز چهارشنبه چهارم شهریور تنها به ذکر یک جمله از دیدار نمایندگان از بهشت‌‌زهرا بسنده کرد و آن این بود که نمایندههایی که به بهشت زهرا رفتهاند تعداد کامل قبرها را صورت جلسه کرده، ‌ولی ارائه‌ی توضیحات بیشتر را به بعد موکول کردهاند.

روز سهشنبه نیز یکی دیگر از نمایندگان مجلس در مورد این مسئله هشدار داده بود. فاضل موسوی عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در نطق پیش از دستور گفت: «اگر شایعاتی که در مورد دفن عدهای از کشتهشدگان مطرح شده مورد بررسی قرار نگیرد، برای مردم تبدیل به یقین میشود

ترس از پاک کردن مستندات

پارلمان نیوز نیز از قول یکی از نمایندگان فراکسیون خط امام مجلس نوشت: «دغدغه ما از انتشار این اخبار این است که در صورت صحت دفن دسته جمعی و بدون نام و نشان، با انتشار این خبر مستندات پاک شود

وی در ادامه گفته بود که هنوز به اصل این خبر شک دارد، ولی نمیخواهد مستندات آن پاک شود.

این در حالی است که فرهاد تجری، عضو کمیته‌ی ویژه‌ی مجلس، برای رسیدگی به وقایع اخیر تنها ساعاتی پس از انتشار خبر دفن اجساد بی نام و نشان این خبر را تکذیب کرده بود. البته کاتوزیان، عضو دیگر این کمیته، روز سهشنبه اعلام کرد که با مسئولان مربوطه تماس گرفته شده و قرار است این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

تغییر مدیریت بهشت زهرا

همزمان با اقدامات مجلس برای رسیدگی به مسئله‌ی دفن اجساد بی نام و نشان در بهشت زهرا، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، طی حکمی مدیرعامل بهشتزهرا را برکنار کرد. گفته میشود علت این برکناری، ناشیگری رئیس بهشتزهرا در دفن اجساد با شماره‌ی جواز دفن و بدون نام بوده است.

سایت "نوروزارگان جبهه مشارکت، روز سی مرداد خبر داد که در فاصله‌ی روزهای ۲۲ تا ۲۴ تیرماه ۴۴ جواز دفن بدون نام و نشان و تنها با شماره صادر و این جنازهها در قطعه‌ی ۳۰۲ بهشت زهرا به خاک سپرده شدهاند.


دویچه وله

هیچ نظری موجود نیست: